7 éves mélyponton a jótékonykodás mértéke Magyarországon

2016. november 29. - gergonagy

Mióta a világ egyik vezető jótékonysági szervezete, a Charities Aid Foundation (CAF) a Gallup közreműködésével méri a világ országainak jótékonysági indexét (World Giving Index, WGI), azóta még egyszer sem szerepelt Magyarország ennyire hátul a rangsorban. A vizsgált 140 ország között idén a 134. helyen végeztünk. Ha a index idei értékét a korábbi évek magyar adataival vetjük össze, akkor jól látható, hogy eddig még soha nem volt ilyen alacsony a jótékonykodás, különösen a pénzadományozás mértéke Magyarországon.

1950h_wgi_2016_heatmap_proof4markup_181016_page_1.jpg

A Charities Aid Foundation (CAF) a világ egyik vezető jótékonysági szervezete, székhelye az Egyesült Királyságban van, és további 9 országban működtet irodákat. Küldetése arra motiválni a társadalmat, hogy minél hatékonyabban tudjon segíteni, és hozzájárulni az egyének és a közösségek életének formálásához szerte a világon.

A World Giving Index (WGI - Világ Jótékonysági Index) mutatót 2009 óta, tehát 7 éve mérik számos országban, így kiváló lehetőséget nyújt a globális összehasonlításra. Segítségével megtudhatjuk, az egyes országokban hogyan alakul a pénzadományozás, az önkéntes tevékenység és az idegeneknek való segítségnyújtás lakossági aránya. Az index és az évente közreadott jelentések célja elsősorban a figyelemfelhívás, illetve a megállapításokon, javaslatokon keresztül a segítő tevékenység ösztönzése. 

A legfrissebb, november elején publikált jelentés is a Gallup nemzetközi felmérésén (Gallup World Poll) alapul. 140 olyan országban végeznek közvélemény-kutatásokat, melyek lakossága a világ népességének 96 százalékát fedi le. Az országok többségében 1000 fős reprezentatív mintával dolgoztak.

Az index három kérdésre adott igen válaszok arányainak átlagából áll össze:

1. Adományozott-e pénzt az elmúlt hónapban valamilyen jótékonysági szervezetnek?

2. Végzett-e önkéntes munkát az elmúlt hónapban valamilyen szervezetnél?

3. Nyújtott-e segítséget az elmúlt hónapban idegennek vagy olyan ismeretlen személynek, akinek szüksége volt erre? 

Miközben az idei jelentés szerint az elmúlt hét évben összességében nőtt a jótékonykodás mértéke a világban, addig Magyarország éves adatainak összevetése ettől eltérő tendenciát mutat. Miközben az országok rangsorában 2014-ben még a középmezőnyben voltunk, addig mára az utolsó 10 közé kerültünk. A fenti kérdésekre adott igen válaszok arányainak átlaga ma csupán 20 százalék hazánkban. A ranglistán egyébként immár harmadik éve Mianmar az első (idén 70 százalékkal), a második az USA (61%) és Ausztrália a harmadik (60%).

Forrás: CAF World Giving Index 2010 - 2016

Segítségnyújtás ismeretlennek

A segítségnyújtás három vizsgált formája közül a jelentés szerint ez a leggyakoribb a világon. Az 1000 magyar válaszadó harmada (34%) nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt hónapban segített egy ismeretlennek. Az európai átlag 44 százalék volt 2015-ben. Az országok rangsorát tekintve Irakban válaszolták a legnagyobb arányban (81%), hogy segítettek, őket Líbia (79%) és Kuvait (78%) követte.

 
Pénzadomány jótékonysági szervezetnek

Az európai átlaghoz (36%) képest feleakkora arányban (16%) mondták Magyarországon, hogy adományoztak pénzt valamilyen jótékonysági szervezetnek az előző hónapban. Ez az érték még soha nem volt ilyen alacsony a felmérések 2009-es indulása óta hazánkban. A rangsorban olyan országok is előttünk vannak, mint Kenya, Etiópia, Haiti vagy Szíria. Az élen Mianmart (91%) Indonézia (75%) és Ausztrália (73%) követi.


Önkéntes tevékenység

Szintén az európai átlag (19%) fele (9%) válaszolta itthon, hogy az előző hónapban végzett önkéntes munkát valamilyen szervezetnél. A rangsorban első Türkmenisztánban ez 60 százalék, a második Mianmarban 55 százalék, a harmadik Indonéziában pedig 50 százalék.

 

Alacsony bizalomszint és pénzhiány

Számos egyéb kutatás mutatja, hogy Magyarországon alacsony az intézményekbe vetett bizalom szintje, ideértve a jótékonysági szervezetekbe vetett bizalom szintjét is, illetve egymásban sem bíznak az emberek. Úgy tűnik, a segítségnyújtás gyakoribb a családon vagy baráti körön belül, idegeneket vagy szervezeteket sokan a bizalomhiány vagy az anyagi lehetőségeik korlátozottsága miatt nem támogatnak, legalábbis saját bevallásuk szerint.

Charities Aid Foundation 2016-os jelentése, illetve az első, 2010-es jelentés óta körvonalazódó trendek tehát összhangban vannak a szolidaritás és a bizalom  alacsony szintjét, illetve annak csökkenését mutató egyéb kutatási eredményekkel. 

A bejegyzés trackback címe:

https://kiserletizona.blog.hu/api/trackback/id/tr6011992952

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Terézágyú 2016.12.01. 08:30:06

Vannak olyan országok, ahol még a tévékben az számít társadalmi célú hirdetésnek, hogy "SOS gyermekfalu", "afrikai éhezés", "AIDS", "hospice" stb.
És van egy olyan ország, ahol azt nevezik társadalmi célú hirdetésnek, hogy "üzennyünkbrüsszelnek" meg "rohattmigráncsok"...

bst1 2016.12.01. 12:50:35

@Terézágyú: így van, és ha csak a reklámokról lenne szó, de sajna a tettek is ilyenek
süti beállítások módosítása